Thursday 21 April 2011

Things to think of..

PANIC!! TAKUT!! RESAH!!! GELISAH!!! PANIC!!
First-time mums slalu akan rasa macam ni.. maklumlah.. first-time.. kalo boleh nak bagi yang terbaik.. nak beli barang yang terbaik.. nak cube buat yang terbaik.. TAPI...

Apa nak buat?  Nak prepare ape? Nak kene beli ape? Nak kene baca ape? 
Dont worry.. take it slow.. take one step at a time..

What you need to know:
1) Information di internet sangat banyak.. nak baca yang mana satu? nak baca semua x larat la pulak.. banyak yang relevan, atau lebih banyak yang x boleh dipercayai??
2) Buku di kedai buku pun banyak.. penulis mana yang tulis buku dengan baik? nak ikut cara barat? petua orang tua2? ikut cara budaya Melayu? Cina? atau India? atau yang ada scientific research to support? atau ikut je mak bapak cakap apa.. tapi diorg pun dah lama jugak mengalami nya sendiri...entah-entah dah lupa dah pun..

Zaman sekarang, kita lebih suka tahu, dan merancang sendiri apa yang patut sebelum menghadapinya. Kalau ada kelas-kelas atau tips-tips berguna untuk menyediakan mental, emosi, dan fizikal sebelum bakal menghadapi hari yang dinanti-nantikan, adalah lebih baik. Sekurang-kurangnya, kita akan merasa lebih bersedia. Contohnya, antenatal class disediakan oleh kebanyakkan hospital kerajaan dan juga swasta (mungkin bayaran tertentu dikenakan) supaya all mums and dads-to-be ini dapat lebih bersedia sebelum hari kelahiran baby anda. Tetapi kelas-kelas seperti ini perlulah didaftar lebih awal kerana demandnya sangat tinggi.

Contoh topik-topik yang selalunya dibincangkan semasa antenatal class:
1) Pregnancy, labour, and post-partum
2) Nutrition in pregnancy
3) Pre-natal excercise
4) Common pain relief during labour and epidural
5) Breast feeding, bottle feeding, and baby bathing techniques
6) Common problems in infants

Selepas melahirkan anak, all mums-to-be perlu bersedia untuk menjadi super-woman..
- kene jaga baby siang malam.. nak susukan baby lagi.. dan semua keperluan baby
- nak kene cepat-cepat sihat and recover from sakit selepas bersalin
- additional to that kene pikir jugak nak kene cantikkan balik badan macam sebelum pregnant dulu (takut jugak suami nanti lari plak). Try and browse through the beauty products section above, as I have tried them, eventhough a bit costly, but worth it. 

Apa yang perlu dititik beratkan ialah:
1) Berurut selepas bersalin - untuk kembalikan semula tenaga yang hilang semasa bersalin, disamping melancarkan pengaliran darah.
2) nutrition during confinement period
3) proper breast feeding technique
4) post-natal excercise
5) baby's condition

Untuk first-time mums yang berminat (area KL dan selangor) untuk dapatkan maklumat tentang tips-tips dan persediaan sebelum bersalin (personal antenatal class) secara persendirian dengan lebih banyak discussion based, serta mendapatkan khidmat selepas bersalin seperti diatas (berurut serta nasihat tentang pemakanan, penyusuan, dan post-natal excercise), bolehlah email ke:

mumnbaby@yahoo.com.my

dan sertakan:
nama
alamat dan no telefon
tarikh baby due

khidmat diberi secara personal, supaya dapat mengenali, jika berminat untuk mendapatkan khidmat berurut selepas bersalin nanti. Harga yang dikenakan sangat berpatutan, RM50 per couple.

No comments:

Post a Comment